niedziela, 30 października 2011

Wyspy Kanaryjskie – intro

Wyspy Kanaryjskie to archipelag siedmiu głównych wysp: Teneryfa, Fuerteventura, Gran Canaria, Lanzarote, El Hierro, La Palma i La Gomera i sześću mniejszych. Na główne wyspy możemy dolecieć bezpośrednio z Polski. Biura podroży posiadają sporą ofertę na Kanary. Reguła jest oczywiście taka że im mniejsza wyspa tym oferta słabsza. Zarówno jeśli chodzi o wybór hoteli jak i terminy przelotu. Ja byłem na trzech wyspach do tej pory. Widziałem Lanzarote, Fuerteventura i Gran Canarię. Także jeśli będę coś pisał o Kanarach ogólnie to na podstawie tego co widziałem na tych trzech wyspach. Jeśli w jakiś sposób minę się z prawdą proszę mnie upomnieć w wiadomości.
Z Warszawy lecimy od 5 do 6 godzin. W zależności na jaką wyspę się udajemy i jaka jest kolejka oczekujących na lądowanie na lotnisku. W szczycie sezonu ruch lotniczy jest bardzo duży. Leciałem czarterem z biurem podróży bo tak najtaniej i najszybciej. Możemy lecieć co prawda samolotem rejsowym z przesiadką w Madrycie ale wyjdzie nas drożej i będzie to trwało dłużej. Szkoda się na ten temat rozpisywać. Komunikacja miedzy wyspami to oczywiście samoloty linii BinterCanarias i wszystko co pływa czyli głownie promy i katamarany.
Pogoda na Wyspach jest wspaniała. Jak dla mnie rewelacyjna. Byłem w zimie, w lutym ok. 24-27 stopni, temperatura oceanu niby Bałtyk w sezonie ok. 21 stopni. W zimie należy przygotować się na pewne anomalia pogodowe. Zdarzają się deszcze i jeśli już pada to są to konkretne ulewy, krótkie ale bardzo intensywne. Zdarzało się w zimowych miesiącach ze rano jak wychodziłem na plaże to niebo było zachmurzone, tak do godziny 10 – 11 przed południem. Nie rzadko zdarzał się intensywny deszcz. Zaraz potem  chmury odpływały i wychodziło słońce i tak do wieczora już bez rewolucji. Nawet zimą trzeba pamiętać żeby smarować się tymi wszystkimi kremami ochronnymi i do opalania. To czego tak bardzo nie lubię ratowało mnie nie rzadko przed oparzeniami. Nawet jeśli jedziemy w lutym i temperatura oscyluje w granicach 25 stopni to musimy uważać na słońce. Pamiętajmy że znajdujemy się w innej szerokości geograficznej, gdzie szybciej się opalamy. Latem temperatury są około 30 stopni i jest naprawdę gorąco. Chłodzi nas wiatr od strony oceanu, jest porywisty i zazwyczaj chłodniejszy. Napisałem zazwyczaj jest chłodniejszy bo to nie reguła. Latem częściej zdarza się cos takiego jak Calima. To gorący wiatr z nad Afryki niosący ze sobą drobinki saharyjskiego piasku. Niezwykle gorący i suchy. Na całe szczęście znam go jedynie z opowiadań. Zaprzyjaźniona recepcjonistka z Fuerty mówiła że nie ma wtedy czym oddychać i najlepiej nie wychodzić z domu. Jeśli już wychodzą to często w mokrych lub wilgotnych ubraniach. Ile w tym prawdy jeszcze nie wiem.
Wyspy są do siebie podobne. Nie są identyczne ale podobne, pochodzenie wulkaniczne zapewnia podobną budowę skalną i krajobraz zwłaszcza jak jedziemy przez nie samochodem. Wydaje się wtedy że wszystko jest jednostajne i monotonne. Krajobraz plaż i ogólnie wybrzeża jest już nieco inny na każdej. Ale element wspólny czyli wulkaniczne pochodzenie kształtuje główny krajobraz tych wysp. O plażach będzie gdzie indziej. Zieleni i kwitnącej roślinności jest więcej zawsze zimą. Byliśmy w lutym to wszystko kwitło, niczym w Polsce w maju, byłem w sierpniu to miejsca gdzie siłą rzeczy nie mogą być nawadniane po prostu wysychały na pieprz, dominowały karłowate roślinki w szarych i piaskowych kolorach. Tam gdzie są turyści to i jest zieleń. Przy hotelach i w miejscowościach turystycznych wszystko jest nawadniane także i tej roślinności jest sporo. Wystarczy jednak wybrać się na dłuższy spacer lub wycieczkę pieszo to zobaczymy jak słońce wypala tą ziemię. Jak napisałem ze wyspy są podobne to także dla tego że niestety przemysł turystyczny sprowadził wybrzeża tych wysp do jednego wspólnego mianownika. Rzędy hoteli promenady kafejki i restauracje są do siebie podobne. Nie wspomnę o pamiątkach które w większości różnią się od siebie napisem wyspy na której są sprzedawane a i tak 90% z nich jest made in China


Pokaż Wyspy Kanaryjskie na większej mapie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz